zaterdag 2 maart 2013

Een avond muzikale diepgang

Ik ben alleen thuis vanavond. Kirstie is op stap, samen met Rita en Trudy, die we kennen uit De Ark. Ze zijn met z'n drieën naar de St. Janskerk in Gouda, naar een concert van Remco Hakkert.
Ze ging al vroeg weg, rond 15.00 uur. Ze gingen eerst nog met z'n drieën wat eten bij Eetcafé Bella Beer in Capelle a/d IJssel en daarna door naar Gouda. Het zal me benieuwen hoe ze het concert vindt en ben benieuwd waar ze vanavond mee thuis komt.

Het geeft mij in ieder geval de gelegenheid om vanavond eens op m'n gemak wat dieper op een nummer in te gaan wat we onlangs bij gitaarles opgepakt hebben: "If it be Your will" van Leonard Cohen. Een prachtig lied, eigenlijk een gezongen gebed. Het handelt over een moeilijke periode in Cohen's leven. De tekst is ware poëzie en past naar mijn gevoel ook heel goed in deze 40-dagen tijd voor Pasen. Als bezinning, want wij mensen willen van alles. Onze verlanglijstjes zijn groot, te groot vaak, zodat we geen oog meer voor elkaar hebben.
Ik ga me dus vanavond verdiepen in dit nummer, met m'n gitaar. Eens kijken of er iets moois van te maken valt.
Als je niet van Cohen houdt - dat kan, wat smaken verschillen - kijk dan in ieder geval eens naar de tekst onder het geluidfragment.


Hieronder de Nederlandse vertaling van de tekst:


Als het Uw wil is
Dat ik niet meer praat
En dat mijn stem nog zo is
Zoals hij eerder was
Dan zal ik niet meer spreken
Ik zal afwachten totdat
Er voor me gesproken wordt
Als het Uw wil is

Als het Uw wil is
Dat een stem eerlijk is
Vanaf deze gebroken heuvel
Zal ik tot U zingen
Vanaf deze gebroken heuvel
Zullen al Uw lofzangen klinken
Als het Uw wil is
Om mij te laten zingen

Vanaf deze gebroken heuvel
Zullen al Uw lofzangen klinken
Als het Uw wil is
Om mij te laten zingen
Als het Uw wil is
Als er een keuze is
Laat de rivieren zich vullen
Laat de heuvels blij zijn
Laat Uw genade zich uitstorten
Over al deze brandende harten in de hel
Als het Uw wil is
Om ons beter te maken

En haal ons dichtbij
En bind ons strak
Al Uw kinderen hier
In hun vodden van licht
In onze vodden van licht
Allemaal gekleed om te doden
En maak een einde aan deze nacht
Als het Uw wil is

Als het Uw wil is

Geen opmerkingen:

Een reactie posten