donderdag 7 maart 2013

De Grote Schoonmaak

Het is 1 maart geweest en deze week mochten we de eerste lenteachtige temperaturen verwelkomen. De temperaturen schoten omhoog en braken records: 18 graden in Eindhoven!
Dat soort weer maakt dat mensen de kriebels krijgen. Zin om de boel eens stevig beet te pakken, alle stofnesten van de winter de deur uit, schoon schip maken. Hij bestaat dan voor sommige mensen ook nog steeds, de grote voorjaarsschoonmaak. Ze zijn er nog: mensen die in het voorjaar het huis op z’n kop zetten om de winter weg te stoffen en de lente te verwelkomen. En goed beschouwd is daar eigenlijk niks mis mee.

Ik weet nog van vroeger hoe dat ging: werkelijk ALLES kwam van z'n plek. Kasten werden uitgeruimd en uitgesopt: lekker de boel weer fris maken. En tegelijk opruiming houden: alles wat je niet meer gebruikt, weg ermee.

Wij houden van het jaar ook een soort van schoonmaak. Want da's hard nodig. Ik ben vandaag op zolder begonnen. Ik heb daar m'n computerkamer, maar de laatse 2-3 jaar zit ik er helemaal niet meer. En dus schiet het regelmatig stofzuigen en opruimen er gewoon bij in. Wat een zooitje op die zolder! Vooral de laatste paar maanden heb ik daar echt alles maar gewoon zoals het uitkwam neergekwakt: Wanorde, troep. Je weet gewoon niet meer waar je moet beginnen.
Toen ik van de week iets moest hebben en de halve zolder eerst moest ontruimen voordat ik erbij kwam, was ik het ineens zo spoeg- en spoegbeu, dat ik besloot er eens flink de bezem doorheen te halen. Ik kan lang tegen rommel, maar genoeg is genoeg.

Vandaag heb ik m'n vrije dag ter compensatie van m'n achterwacht van vorige week en die heb ik dus nuttig besteed. Echt alles op de zolderkamer is van z'n plek geweest en schoongemaakt. En er is uitgebreid gestofzuigd. Ik kwam spullen tegen waarvan ik niet eens wist dat ik ze nog had.
De zolderkamer is nu ook gelijk wat anders ingericht zodat ik daar ook gewoon gitaar kan gaan zitten spelen als ik dat wil, zonder dat ik eerst een half uur spullen aan de kant moet zetten.Want dan is de lol er ook snel van af.

Gitaren aan de muur: zoiets dus
Overigens denk ik erover na om de zolderkamer sowieso helemaal anders in te gaan richten. Er moet eigenlijk eens gewit worden, het behang van de muren af en een kleurtje erop en laminaat op de vloer. Het hele computerbureau kan eigenlijk ook gewoon weg, want het is een massief geheel, het staat in de weg en ik doe er niks meer mee. In plaats daarvan denk ik erover om tegen de muur, over gehele lengte een ondiepe wandkast te gaan bouwen waar alle CD's en DVD's in kunnen. Deurtjes ervoor, lekker gladde boel. En dan daarboven meurbeugels aan de muur waar een paar van m'n gitaren kunnen hangen. En onder het schuine deel van het dak, onder het dakraam, over gehele breedte een meubel waarop het mengpaneel, m'n platenspeler en een laptop kunnen staan en misschien een kleine televisie. En eronder ruimte voor m'n stereo-installatie, dvd-speler en weet ik het wat allemaal nog meer aan cassettedecks en zo. Oftewel: het moet echt een muziekhok worden. Maar dat heeft dus nog wat voeten in aarde. Maar zodra ik de geest krijg, gaat het beginnen.

Vandaag is eerst de bezem erdoor gegaan en de boel flink opgekuist, want je moet ergens beginnen.Vanmiddag om 14.00 uur was ik klaar en kon ik gaan douchen. Een welbestede dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten