vrijdag 8 februari 2013

The American Guitar Store

The American Guitar Store aan de Noorderhagen, in het centrum van Enschede, één van de mooiste en compleetste gitaarwinkels in Nederland. Ik kom er graag en heb er diverse gitaren gekocht sinds ik in 2005 begonnen ben met gitaarspelen.
Een aantal weken geleden kwam er slecht nieuws: de winkel gaat dicht op de huidige locatie en gaat kleiner verder om een faillissement te voorkomen.
En dat is echt heel slecht nieuws, niet alleen voor mij, maar voor alle gitaarliefhebbers in Nederland en de rest van Europa.

Kaj Ringenier, de eigenaar, sprak ik vanmiddag toen ik bij hem in de winkel was. Ik heb hem redelijk goed leren kennen in de loop der jaren. Ik bezoek z'n winkel zeker 1x in de 2 maanden. En da's altijd hartstikke leuk. Hij weet dat wij uit het westen komen en lijkt het des te meer te waarderen dat ik z'n winkel steeds weer weet te vinden.

Kaj, met zijn vrouw en dochter
Een paar weken geleden kwam vanuit Boekelo, van m'n schoonvader, het bericht dat de winkel dicht moet en hij gedwongen wordt om kleinschaliger te gaan opereren. En da's jammer, want z'n winkel geniet door heel Europa bekendheid bij een grote groep gitaarliefhebbers.
Maar ja, als je door de economische crisis dreigt je zaak te verliezen als je op de huidige voet doorgaat, dan heb je weinig keus. Als je over de kop gaat, ben je sowieso alles kwijt.

Laten we hopen dat het lukt om in een kleinere opzet deze moeilijke jaren door te komen en dat als de economie weer aantrekt The American Guitar Store weer uit kan groeien tot de grote gitaarwinkel die het nu is.
Op 13 april 2013 is het afgelopen, dan gaat de deur dicht en moeten we afwachten hoe het verder gaat. Tot die tijd is het - wat klinkt dat smadelijk - opheffingsuitverkoop.
Hij zei vanmiddag tegen me: Kijk maar rond, als je wat leuks ziet, maak ik een mooie prijs voor je.
Eigenlijk wilde ik dat helemaal niet, want het voelt een beetje als lijkenpikkerij. Maar ja, aan de andere kant: er staat voor duizenden, zo niet tienduizenden euro's aan gitaren en het moet allemaal weg.

M'n oog viel op een wel heel bijzondere gitaar: een Martin DX-1 "Tawny  Silverwood". Een gelimiteerde uitgave van de standaard Martin DX1. En ik heb zeker een leuke korting gekregen. Ik ga hier geen prijzen noemen, maar het scheelde bijna de helft op de catalogusprijs. Ik heb hier een wereldgitaar aan, zeker als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld.
Het concept is redelijk revolutionair. De traditionele gitaren zijn volledig van hoogwaardig klankhout gemaakt. Maar gitaarbouwers zijn tegenwoordig op zoek naar goede alternatieven, omdat er bijna niet meer aan goed klankhout te komen is. Want als je een goede gitaar van hoogwaardig klankhout wilt hebben, praat je over gitaren in de prijsklasse van 1000-2000 euro en meer, omdat goed hout zeldzaam is.
Deze gitaar is gemaakt van een composiet van hout met kunsthars. Alleen het bovenblad is van massief klankhout. Dit betekent dat er veel minder werking in zit en het geluid zeer gelijkmatig en vol klinkt. Bovendien wordt dit concept ook steeds meer toegepast in de duurdere gitaarlijn van Martin.
Ik heb er een tijdje op zitten spelen en was oprecht verrast door het sublieme geluid. Alsof ik inderdaad met een gitaar van 1500 euro in m'n handen zat.
Kaj verzekerde me ervan dat ik hiermee een hele goede gitaar aanschafte. Ik had het gevoel dat hij het ook echt leuk vond dat ik deze uitzocht.

Ik ging vanmidag met een zekere weemoed weg uit de winkel. Jammer, heel jammer, dat dit er over een paar maanden niet meer is en dat we maar af moeten wachten of en hoe de doorstart vorm gaat krijgen. Ik hoop oprecht op het allerbeste voor Kaj en The American Guitarstore.
Tot ziens, Kaj, we zien elkaar weer....




 

Het artikel uit Dagblad Tubantia, van woensdag 23 januari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten