zaterdag 8 december 2012

Uit eten bij de Italiaan [UPDATE]

Italiaans eten. De meeste mensen denken dan aan macaroni, spaghetti en pizza. Maar dat beeld doet de Italiaanse keuken geen eer aan. Het is een beetje dezelfde vergelijking die bij ons Nederlanders gemaakt wordt: kaas, klompen en tulpen. Da's een vergelijking waar wij ons danig tekort mee gedaan voelen.
Ik hou er wel van, van Italiaans eten. De sfeer, de ambiance, maar zeker ook de smaak, die mediterrane smaak. Onmiskenbare culinaire verbondenheid met alle andere landen van het middellandse zeegebied. Ik ben gek op de Griekse keuken, maar de Italiaanse zit daar qua smaak wel heel dicht bij in de buurt. Je proeft over en weer de invloeden.

M'n zwager en schoonzus wonen sinds een jaar of anderhalf in Rotterdam Alexander. Vlakbij hun huis is een buurtwinkelcentrum, waar Italiaans Restaurant "San Antonio" gevestigd is. Het is een heel klein, knus restaurantje wat één en al Italië ademt: Ornamenten en rondom afbeeldingen van beroemde Italiaanse steden, op canvas gedrukt. En een opengewerkt plafond waardoor het lijkt alsof je tegen een strak blauwe zomerhemel aankijkt.
Uit ervaring weet ik dat je vaak in dit soort kleinschalige eettentjes voor een hele schappelijke prijs een heerlijke maaltijd voorgeschoteld krijgt. We hebben er al vaker gegeten, maar we zijn nog nooit teleurgesteld. Ik ben een echte vleeseter: biefstuk, tournedos, steak of varkens/ossenhaas zijn m'n favorieten en Kirstie is gek op vis. Tot nu toe neem ik altijd de "Filetto alla Siciliana", een schotel bestaande uit ossenhaas met een heerlijke tomatensaus. Ik eet er m'n vingers bij op. Kirstie neemt meestal "Grigliata di Gamberoni": Grote gegrilde garnalen, lekker pulken en kluiven aan die dingen.
Vanavond gaan we er ook weer eten, samen met papa & mama, Gert & Annette. Maar ik weet al wat ik neem...

20.30 uur:
We zijn net weer terug uit het restaurant en hebben er heerlijk gegeten. Goed dat we gereserveerd hadden, want binnen de kortste keren zat het helemaal vol en moest de eigenaar mensen teleurstellen. Maar ja, met 5 tafels voor 4 personen en 2 tafels voor 2 personen, hoeft er natuurlijk maar weinig te gebeuren om de zaak stampvol te laten zitten.
Maar dit is echt een aanrader. En daarbij, waar eet je tegenwoordig nog voor € 50,= met twee personen? En dan allebei een voorgerecht, als hoofdgerecht grote garnalen en ossenhaas, allebei twee drankjes en een toetje: IJs en Irisch Coffee. En dan ook nog een keer koffie van het huis. Da's dus echt niet teveel!
Zelf eens proberen? Het telefoonnummer staat hieronder in de menukaart vermeld, opklikken voor groot.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten