vrijdag 14 december 2012

Gedoe over kerstbier

…….en aldus toog ik vanmorgen in een opperbest humeur naar de lokale slijter. Goede moed, brede grijns. Want wat kan mij gebeuren, wie doet mij iets? Ik ga Dobbel Palm, Sylvester en Wintervrund halen voor de feestdagen. Drie van de mooiste seizoensbieren die er zijn. En alleen in december te koop!

Eenmaal aangekomen bij de slijter sloeg mijn goede humeur echter al snel om in grote teleurstelling. “Dobbel Palm? Da’s allang op en ik kan het niet meer bestellen. Ik heb alleen nog die grote” gebaarde de slijter op licht chagrijnige toon
Nee he? Nee he? Het zal toch niet he? En Gulpener Wintervrund? “Dat verkoop ik niet” was het kortaf....
Ik moest even tot mezelf komen. Maar, nadat ik mezelf herpakt had van deze mokerslag, nam ik voor straf de resterende flesjes Brand Sylvester mee. “Ja maar, ja maar,” zegt ‘ie tegen me “nou heb ik niks meer”. “Da’s dan jammer” dacht ik. Volgend jaar je bestelbeleid aanpassen. Dan hoef je ook niemand teleur te stellen, flut zakenman!

Sja, en toen? Kerst zonder Dobbel Palm? Dat zou voor het eerst in m’n leven zijn! Naar de Makro dan maar, m’n enige resterende hoop in deze almaar donker en duister wordende dagen voor kerst. Dat gaat mij dus niet gebeuren! Dat ik tijdens de kerstdagen van armoe aan een lauw glas kindercola zit te slobberen, terwijl de rest van Nederland luid schaterlachend bij kerstboom van een Dobbel Palm zit te genieten.
Eenmaal bij de Makro ging het in een rechte lijn richting bierafdeling, blik op oneindig, niets en niemand ontziend in mijn heroïsche strijd tegen het naderend onheil. Links en rechts zochten mensen ijlings een goed heenkomen om te ontkomen aan mijn door denderende boodschappenkar waarmee ik als een Romeinse veldheer in zijn strijdwagen door de paden raasde. 
Ter plekke gekomen wist ik direct beslag te leggen op de laatste Dobbel Palmpjes, die ik wegrukte voor de voeten van een ander stel mensen die nog in discussie waren hoeveel ze nou mee zouden nemen. “Want ja”, hoorde ik ze zeggen, “is dat wel genoeg als Frans en de jongens komen?”. 

Dus, eind goed, al goed. Ik zit er warmpjes bij met Kerst en Oudjaar.  En u? Want wees zuinig op de dobbeltjes die u nog hebt, want het is er niet meer.

"Prettige Feesten” toegewenst, zoals dat vroeger op het etiket van de Dobbel Palm stond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten