vrijdag 9 november 2012

Windows 8: Wij zijn over!

Sja. Je bent ICT-er of je bent het niet he? Sinds vandaag zijn wij over op Windows 8. Aanvankelijk was ik wat sceptisch over dit besturingssysteem en moest er eigenlijk niet zoveel van hebben, maar ik was aan de andere kant toch wel nieuwsgierig. Ik heb er eerst eens een dagje mee gespeeld, in een virtuele omgeving en raakte steeds enthousiaster. En dan komt alles ineens in een stroomversnelling en ben je binnen een dag om!

Windows 8 is hoofdzakelijk bedoeld voor de tablet-markt. Microsoft wil op deze manier concureren met de Ipad van Apple. Maar of ze die strijd gaan winnen, ik vraag het me af. Apple heeft met z'n Ipad inmiddels zo'n gigantisch marktaandeel en daarmee een enorme voorsprong weten  te veroveren, dat ik me afvraag of überhaupt iemand anders ook maar bij ze in de buurt kan komen. Ik zou het knap vinden.
Maar, hoe dan ook, wij zijn over naar Windows 8. Eerst heb ik een backup gemaakt van de Windows 7-omgeving, zodat we in geval van nood weer terug konden schakelen. En van alle geinstalleerde programma's heb ik eerst de nieuwste versies opgezocht.
Daarna kon de installatie van start. En die verliep behoorlijk gladjes. Daar werd ik wel blij van, want in het verleden werd het nogal eens nachtwerk voordat ik de hele boel eindelijk weer up-and-running had.
Grote verschillen? Ja, maar wel met een kanttekening. Voor zover ik het, na 24 uur, kan beoordelen is Windows 8 een soort Windows 7 Plus. Er is tabletfunctionaliteit aan toegevoegd, maar verder gedraagt het systeem zich als Windows 7.
Er zijn hier en daar wat optische verschillen, maar daar ben je zo aan gewend. Hinderlijk vind ik wel dat de vertrouwde Windows-knop, links onderin, verdwenen is. Ik heb daarom ook het programma "Classic Shell" geïnstalleerd. Daarmee heb je de windows-knop weer terug. Verder werken alle programma's tot nu toe ook zonder problemen. Zodoende heb je na zo'n acht uur installeren en configureren de boel weer aardig op de rails.
Overigens is het ook altijd wel lekker als je weer eens een frisse, nieuwe start kunt maken met je computer. Want in de loop van de tijd vervuilt je systeem toch. Je installeert eens wat en je probeert dingen uit, waardoor er een hoop rommel en vervuiling op je computer achterblijft. Vroeg of laat krijg je daar toch last van: een steeds trager wordende computer, gekke foutmeldingen en noem het maar op.
De enige vrees die ik had was of onze computer wel snel genoeg zou zijn voor Windows 8. Maar tot nog toe ben ik nog niet tegen problemen aan gelopen. Sterker nog: de boel draait vlotter en soepeler dan ooit. Opstarten is in een mum van tijd gebeurd en programma's starten lekker snel op.
Kortom: Ik ben er wel blij mee!
Hieronder wat screenshots van Windows 8.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten