vrijdag 14 september 2012

Hier aan de kust, de Zeeuwse kust

Toen ik me vanmorgen stond te scheren en met een half oog door het doucheraampje naar buiten keek, zag ik: herfst. En ik dacht: "Wat moet dat worden vandaag".
Maar het werd zeker wat, vandaag!

We zouden vandaag naar Pa en Ma. Die staan tot eind september met de caravan in Zeeland.
Maar toen ik vanmorgen naar buiten keek. werd ik niet vrolijk: Donkergrijze luchten, een bak wind en regen. "Ja hoor", dacht ik, "dat hebben wij weer". Verheug je je op een dagje naar Zeeland en redelijk weer (want dat was voorspeld), sta je op met herfst. Ik vroeg me af of we wel zouden gaan. Teletekst voorspelde dat het in de loop van de middag vanuit het westen beter zou worden. Dus, dan zou Zeeland het eerst aan de beurt zijn en besloten we toch maar te gaan.
Ik overdrijf niet, maar we waren er nog geen half uur ja hoor! De lucht brak vanuit zee open. Een strak blauwe lucht, zonneschijn maar wel veel vind. We moesten onze boterhammen vasthouden toen we zaten te eten. Maar het was niet koud en dat maakte alles goed.

We zijn vanmiddag naar de Westkapelse Zeedijk gereden, in Westkapelle. Vroeger, toen ik nog een klein jochie was, stond daar een Sherman-tank uit de 2e wereldoorlog op de dijk. En ik weet nog hoe dat tot mijn verbeelding sprak. Hij staat er nog steeds, helemaal gerestaureerd. En sinds 2010 is er een gedenkplaats bij gemaakt voor de gesneuvelden. Erg indrukwekkend om te zien. Allemaal jongens van 19, 20, 21 jaar die daar gesneuveld zijn, met nog een heel leven voor zich. En daardoor staan we hier, in vrijheid. Dan past alleen maar eerbied en ontzag.

Er stond een gigantische wind op die dijk. Machtig om te voelen en te zien wat dat teweeg brengt! Dikke schuimkoppen op het water, golven van meer dan een meter hoog en het overweldigende gebulder van de zee. Magnifiek. Zeeland, wat ben je mooi.
Naderhand zijn we nog naar Vlissingen gereden en op de boulevard was het van hetzelfde laken en pak.

Terug bij de caravan hebben we koffie gedronken en later kookte ma een heerlijke pan spaghetti.Wat hebben we een heerlijke dag gehad. En wat het weer betreft is het allemaal goed gekomen.
Hieronder een foto-impressie van vandaag.

 
 
 
 
 
 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten