zondag 23 september 2012

Het is gedaan..

Eén van m'n vele interesses: het weer. Mensen die me beter kennen weten het: Corno is een soort van weerman. Altijd op de uitkijk, buienradar in de gaten houden en als op een mooie zomerdag donkere wolken in de verte opdoemen, slaat de onrust toe: tuinstoelen opruimen, zonnescherm indraaien. Voor velen een kenmerkend beeld.

Het weer heeft m'n interesse, vroeger al. Ik weet nog dat ik in m'n tienerjaren een boekje had waar allerlei tips in stonden hoe je het weer kon voorspellen. Razend interessant vond ik dat en nog steeds. Laatst kocht ik het SAS Survivalhandboek en daar stond onder andere  in hoe je het weer kunt voorspellen als je midden in de wildernis zit en op jezelf aangewezen bent. Ik mag het graag lezen en kan er wellicht ooit m'n voordeel mee doen.
Ik heb op m'n laptop ook een hele reeks met links naar allerlei verschillende weersites. Op die manier heb ik een zo breed mogelijke blik op wat het weer ons op de korte en langere termijn gaat brengen. En niet te vergeten: m'n eigen weerstation. Op die manier ben ik redelijk in staat m'n eigen weersverwachting samen te stellen.

Als ik kijk naar de seizoenen, dan zijn voor mij het voorjaar en de zomer de belangrijkste maar ook de mooiste seizoenen van het jaar. Herfst en winter kunnen me gestolen worden: kou en nattigheid, 's avonds  vroeg donker, 's morgens laat licht. Midden in de winter ben je net een mol: met donker de deur uit en met donker weer thuis: bah. Van mij hoeft het niet.

Maar ja, ontkomen doen we er niet aan. Op weerplaza.nl las ik dat we afgelopen nacht de eerste vorstnacht van de herfst gehad hebben: Op vliegbasis Twenthe was het vanmorgen bij zonsopgang -0,6 graden. Gisterenavond, toen ik bij m'n schoonouders in Boekelo de tuinverlichting uitdeed, voelde ik het al: het wordt koud vannacht. De thermometer gaf tegen middernacht nog maar 5 graden boven nul aan. Vanmorgen waren in Twente de daken wit van de rijp! En dat is toch vroeg ik het seizoen hoor. De herfst is net 2 dagen oud!

Voor wat de winter betreft, hou ik ook de winterverwachtingen scherp in de gaten, voor zover je daar enige waarde aan moet hechten. Wat ik tot nog toe erover lees, is dat we een zachte winter tegemoet gaan, met wat lichte kou en vorst rond de feestdagen in december en dat is het dan. We wachten het maar af, maar wat mij betreft mag het. Want een koude-periode zoals we in februari dit jaar hadden, daar wordt deze jongen niet vrolijk van! Ik ben anti-vries!


Update 24/9, 9:58 uur:
Onweersbuien en zuidwesterstorm
Herfstweer kan vandaag voor ongemak zorgen, met name op het spoor en de weg. Vliegverkeer loopt vertraging op. De komende uren is het nog relatief rustig, al vallen er wel soms stevige buien. Vanmiddag trekt een lagedrukgebied west van de Nederlandse kust naar het noorden. Dit gaat gepaard met stevige onweersbuien en kans op windstoten. Na de passage draait de wind naar zuidwest en neemt langs de Zeeuwse en Hollandse kust toe tot zuidwesterstorm. Vooral in de kustprovincies zijn dan zware windstoten mogelijk, tot 90 km/u. Tegen middernacht neemt de wind af.
Opgesteld maandag 24 september 2012 09:50
Bron: Weerplaza


Hieronder, voor wie het leuk vindt, wat weer-links:

Wetterspiegel.de: filmpje

Bliksemdetectie

Severe Weather Outlook Benelux

Pluim Vijftiendaagse - Weerplaza.nl lange-termijn verwachting regio west

Geen opmerkingen:

Een reactie posten